Objectius del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya

Publicats al DOGC 4738, el dia 11 d'octubre de 2006


Article 1

Definició

El Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya es configura com una corporació de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, en virtut del marc legal creat per la Llei 13/1982, de 17 de desembre, de col·legis professionals, aprovada pel Parlament de Catalunya.



Article 2

Funcions

Les funcions del Col·legi són:

a) Aprofundir en la millora de les condicions en què els professionals de l'audiovisual duen a terme llur treball.

b) Procurar la defensa professional dels seus membres.

c) Donar els serveis assistencials propis d'un col·legi professional.

d) Garantir la independència i la llibertat en l'exercici de la seva funció, en benefici d'una societat més lliure i democràtica.

e) Defensar, d'acord amb l'article 20.1 de la Constitució espanyola, el dret a les llibertats d'informació i d'expressió, garantides a tots els ciutadans.

f) Salvaguardar a la societat de totes aquelles tasques, en el món audiovisual, que puguin atemptar als drets fonamentals de les persones i vetllar pel millor compliment.

g) Tots aquells altres punts que el Col·legi cregui convenients per a l'exercici de la seva tasca, així com totes les altres funcions previstes en la Llei 13/1982, de 17 de desembre.



Article 3

Àmbit

L'àmbit d'actuació col·legial serà el territori de Catalunya.



Article 4

Domicili

El domicili del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya serà a Barcelona, al carrer Casp, 130, 2ª planta. 



Article 5

Llengua

La llengua oficial del Col·legi serà la catalana, tot tenint present la cooficialitat de llengües fixada a l'Estatut d'autonomia de Catalunya.



Article 6

Integració dels professionals

Podran ingressar en el Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya:

a) Els llicenciats o doctors en Comunicació Audiovisual.

b) Els llicenciats o doctors en una altra carrera universitària que acreditin, de manera fefaent, l'exercici com a principal activitat professional en el camp de l'audiovisual o la docència en àmbits d'aquest sector, almenys durant els darrers tres anys consecutius.

c) Els professionals d'altres països de la Comunitat Europea, sempre que reuneixin alguna de les condicions establertes per la lletra b) i que la legislació dels dits països estableixi mecanismes de reciprocitat.

d) Els graduats superiors en mitjans audiovisuals.



Article 7

Categories

Les diferents categories de col·legiats són:

a) Actius:

1. Aquells que exerceixen funcions en el món de la comunicació audiovisual com a principal activitat professional.

2. Els qui, treballant per lliure (free lancers), puguin demostrar que és aquesta llur principal activitat professional.

3. Aquells professionals que poden justificar una situació d'atur.

4. Els qui tenen com a principal activitat la docència dels diferents àmbits de la Comunicació Audiovisual.

5. Els professionals d'empreses audiovisuals, amb seu a Catalunya o fora de Catalunya i que exerceixen a Catalunya, i els professionals d'empreses audiovisuals, amb seu a Catalunya, destacats per raons professionals fora del país per desenvolupar llur treball.

b) Numeraris:

1. Els col·legiats que no exerceixen.

2. Els col·legiats que canviïn de professió o d'activitat temporalment.

3. Els col·legiats que passin a exercir càrrecs representatius d'ordre polític o els qui es dediquin preferentment a la publicitat.

c) Jubilats:

Els col·legiats que hagin causat baixa a la professió activa.



Article 8

Col·legiats d'honor

El Col·legi de Professionals de l'Audiovisual, a través de la seva Junta de Govern, podrà nomenar col·legiats d'honor en casos excepcionals.



Article 9

Admissions

a) Per ingressar al Col·legi de Professionals de l'Audiovisual de Catalunya són necessaris els requisits següents:

1. Ser major d'edat.

2. Posseir les condicions establertes en aquests Estatuts.

3. No estar incurs en cap causa d'incompatibilitat.

4. Satisfer les quotes corresponents.

b) La incorporació dels membres del Col·legi de Professionals de l'Audiovisual de Catalunya serà estudiada, cas per cas, per la Comissió d'Admissions, formada per membres de la Junta de Govern.

La Comissió elevarà les seves propostes al ple de la Junta de Govern, la qual resoldrà i comunicarà, dintre del termini màxim de tres mesos, al peticionari la seva decisió, així com el número de registre que li correspongui.



Article 10

Denegacions i recurs

La incorporació al Col·legi serà denegada quan el peticionari no correspongui a cap dels supòsits que figuren relacionats a l'article 6. Contra l'acord que denega l'admissió, el sol·licitant hi podrà interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant la Junta de Govern en el termini d'un mes a comptar de la data de comunicació de l'acord de denegació, o recórrer-hi directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa en els terminis i en les condicions que estableixi la llei reguladora d'aquesta jurisdicció. La resolució del recurs de reposició que dicti la Junta de Govern posarà fi a la via administrativa i contra la dita resolució també es podrà interposar el corresponent recurs contenciós administratiu.



Article 11

Drets

Els membres del Col·legi tindran els drets següents:

a) De defensa del seus drets professionals davant les autoritats, entitats, empreses o particulars.

b) D'atenció, per part de la Junta de Govern, davant una situació de conflicte que amenaci, per la raó que sigui, la continuïtat de l'exercici de la professió.

c) D'elegir o ser elegit per ocupar càrrecs en els òrgans directius, en les condicions que reguli el procediment d'eleccions (Règim electoral).

d) D'utilitzar tots els serveis que estableixi el Col·legi, d'acord amb les condicions que fixi el Reglament.

e) De poder emprar, en els casos que tingui establert el Col·legi, els serveis d'assessorament jurídic, per a problemes derivats de l'exercici de la professió.

f) De coneixement de la marxa del Col·legi per mitjà de les seves publicacions (fulls informatius, butlletins, anuaris, circulars i altres trameses), així com d'accés als registres i llibres oficials del Col·legi.

g) De participació en les tasques del Col·legi, tant a iniciativa pròpia com dels òrgans de govern.

h) De presentació als òrgans de govern d'escrits de suggeriments, petició o queixa.

i) De veu i vot a les assemblees convocades pel Col·legi.



Article 12

Vot

Els membres del Col·legi tindran el dret de vot a totes les assemblees i a les eleccions, segons la seva categoria, de la manera següent:

a) Els col·legiats actius i jubilats, aquests últims sempre que s'hagin jubilat com actius, tindran sempre doble vot.

b) Els numeraris i jubilats com a numeraris tindran només un vot.



Article 13

Deures

Els membres del Col·legi tenen els deures següents:

a) Exercir la professió conforme a l'ètica professional exigible, respectant sempre els drets fonamentals de les persones.

b) Vetllar i complir allò que disposen els Estatuts i les seves normes reglamentàries, així com acatar les resolucions de les assemblees, sense perjudici de poder exercir els recursos pertinents, si hom creu que han estat vulnerats els Estatuts.

c) Comparèixer davant la Junta de Govern o les seves Comissions de Govern, sempre que siguin convocats.

d) Comunicar qualsevol canvi de residència o condició professional.

e) Abonar, dins el termini reglamentari, les quotes que escaiguin.



Article 14

Pèrdua de la condició de col·legiat

La condició de col·legiat es perdrà per les causes següents:

a) Defunció.

b) Baixa voluntària, comunicada per escrit.

c) No estar al corrent de pagament de les quotes col·legials després d'haver estat requerit de forma fefaent. Estar al corrent de pagament significa tenir abonades la totalitat de les quotes i derrames, almenys fins l'acabament de l'any anterior.

d) Casos de reincidència previstos a l'article 15, apartat b), punt 3.



Article 15

Règim disciplinari

La Junta de Govern podrà imposar sancions als col·legiats, prèvia instrucció d'un expedient disciplinari, quan consideri que la seva conducta és constitutiva d'una falta de les assenyalades en aquest article. Tota sanció serà susceptible de recurs de reposició davant la pròpia Junta de Govern que s'haurà d'interposar en el termini d'un mes de la notificació a l'interessat i s'haurà de resoldre en termini d'un mes. Un cop esgotada la via corporativa, la resolució de la Junta de Govern podrà ser recorreguda en la via contenciosa administrativa.

a) Faltes.

1. Seran faltes lleus les accions o les omissions que revelin negligència en el compliment dels deures col·legials establerts en aquests Estatuts, de les normes del Reglament o dels acords presos per l'Assemblea i per la Junta de Govern.

2. Seran faltes greus:

2.1 Les accions o les omissions que comportin l'incompliment manifest dels deures col·legials esmentats més amunt.

2.2 Les accions o les omissions de les quals se'n derivi perjudici per a altres companys, per a l'economia o el prestigi del Col·legi o per a la dignitat de la professió de l'audiovisual.

2.3 La reincidència en un fet sancionat com a lleu.

3. Seran faltes molt greus, la reincidència en un fet sancionat com a falta greu.

b) Sancions.

1. Les faltes lleus podran ser sancionades amb una amonestació privada feta personalment pel degà, o amb una advertència escrita de la qual restarà constància en l'expedient del col·legiat.

2. Les faltes greus podran ser sancionades amb un amonestament públic o amb la suspensió de l'exercici dels drets col·legials per un període de temps no superior a un any.

3. Les faltes molt greus podran ser sancionades amb la suspensió de l'exercici dels drets col·legials superior a un any i no superior a cinc anys, i en casos de reincidència, fins a la suspensió de la condició de col·legiat i l'expulsió del Col·legi.

c) Prescripció.

Les faltes lleus prescriuran al cap d'un mes d'haver estat comeses; les greus al cap de tres mesos i les molt greus al cap d'un any.

d) Garanties

No es podrà imposar cap tipus de sanció sense audiència prèvia de l'interessat.

El procediment disciplinari podrà iniciar-se d'ofici o com a conseqüència d'una denúncia o d'una comunicació no anònima. El degà, d'acord amb la Junta de Govern, designarà un instructor o una comissió instructora de l'expedient, representativa de tots els interessos en conflicte. L'òrgan instructor podrà acordar la pràctica de diligències prèvies abans d'obrir l'expedient pròpiament dit.

En la tramitació de l'expedient es respectaran, en tot moment, els principis de dret administratiu, especialment pel que fa a l'audiència de les parts implicades.

La resolució final de l'expedient haurà de ser escrita i motivada i s'haurà de comunicar a l'interessat.

Si el presumpte infractor fos membre de la Junta de Govern, no prendrà part en les deliberacions ni votacions de la Junta sobre el seu cas.



Article 16

Règim jurídic dels actes

Els acords de la Assemblea i els de la Junta de Govern seran immediatament executius, llevat que la mateixa Assemblea i Junta de Govern prengui un acord motivat en contra.

En tot moment els tràmits, els requisits i els terminis que estableixen aquests Estatuts, s'adaptaran als principis informadors de procediment administratiu vigent.

Els acords de la Junta de Govern podran ésser objecte de recurs potestatiu de reposició davant de la mateixa Junta, dins el termini d'un mes a comptar des de la data de notificació o publicació si l'acte fos exprés, o bé de tres mesos si no ho fos, o bé poden ser impugnats directament davant de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, impugnació que també es pot exercir un cop exhaurits els terminis assenyalats.

El recurrent podrà sol·licitar de la Junta de Govern, en el moment de presentar recurs, la suspensió de l'acord objecte de recurs.

La Junta resoldrà el recurs en el termini d'un mes a comptar des de la interposició.

Els acords de la Assemblea General poden ser objecte de reclamació per la via contenciosa administrativa en els terminis i les condicions que estableixi la llei reguladora d'aquesta jurisdicció vigent en cada moment.

Estructura



Article 17

Organigrama

Els òrgans del Col·legi Professionals de l'Audiovisual de Catalunya són El degà, la Junta de Govern i l'Assemblea General.



Article 18

Junta de Govern

La Junta de Govern, òrgan rector del Col·legi, estarà constituïda per: un degà, dos vicedegans, un secretari, un tresorer i quatre vocals com a mínim o nou com a màxim.

Si cessava algun membre abans d'acabar el mandat, la seva responsabilitat serà assumida per un altre membre fins que la Junta de Govern en nomeni un substitut.

Arribat el cas de cessament o vacant de més de la meitat de la Junta de Govern, es procedirà a cobrir, per designació de la mateixa Junta, els càrrecs vacants pel període que restava de mandat dels substituïts, sempre que no fos superior a un any. Si el període fos superior a un any, s'haurà de constituir una Junta Gestora d'edat, integrada pels dos col·legiats de més antiguitat i els dos d'incorporació més recent, la qual convocarà eleccions extraordinàries a tots els càrrecs.



Article 19

Funcions de la Junta de Govern

Correspon a la Junta de Govern la direcció, representació i administració del Col·legi, així com l'execució dels acords adoptats per l'Assemblea General. Són atribucions específiques de la Junta de Govern:

a) Complir i fer complir els acords de l'Assemblea General.

b) Decidir sobre les sol·licituds de col·legiació.

c) Administrar els béns del Col·legi, així com recaptar les quotes de tot tipus i altres aportacions.

d) Confeccionar els pressupostos econòmics anuals.

e) Adoptar les mesures que es considerin convenients per a la defensa del Col·legi i de la professió.

f) Imposar, amb la instrucció prèvia de l'expedient oportú, sancions disciplinàries.

g) Crear les comissions necessàries per al millor compliment de les funcions col·legials i dissoldre-les quan calgui.

h) Designar els representants del Col·legi davant els organismes, entitats o institucions i en actes, sempre que ho consideri oportú.

i) Informar als col·legiats de les activitats i acords del Col·legi i preparar la memòria anual de la seva gestió.

j) Convocar les assemblees generals ordinàries i extraordinàries.

Totes les altres funcions que no siguin expressament assignades a l'Assemblea General i tinguin relació amb l'activitat i el funcionament col·legials.



Article 20

Periodicitat i validesa de les reunions de Junta de Govern.

La Junta de Govern serà convocada pel degà i celebrarà sessió ordinària almenys un cop cada mes. Amb caràcter extraordinari es reunirà per iniciativa del degà o a petició d'1/3 dels membres de la Junta de Govern.

La Junta de Govern quedarà vàlidament constituïda si hi assisteixen la meitat més un dels membres i prendrà els acords per majoria simple d'assistents. El vot del degà és de qualitat en cas d'empat.



Article 21

Funcions del degà

Són atribucions del degà:

a) La representació legal del Col·legi.

b) Presidir la Junta de Govern i l'Assemblea General, així com totes les sessions de les comissions a les quals assisteixi.

c) Autoritzar, amb la seva signatura, tota mena de documents col·legials, llevat de documents de pagament, els quals han d'anar signats, almenys, per dos apoderats.

d) Conferir apoderaments per a qüestions judicials, quan així hagi estat autoritzat per la Junta de Govern.

e) Convocar la Junta de Govern i l'Assemblea General.

f) Autoritzar l'obertura de comptes bancàries del Col·legi, tant en entitats bancàries com a caixes d'estalvi.

g) Autoritzar el moviment de fons d'acord amb les propostes del tresorer.

h) Constituir i cancel·lar qualsevol tipus de fiança o dipòsit.

i) Coordinar la tasca del membres de la Junta de Govern.

j) En cas d'absència, el degà del Col·legi serà substituït per un vicedegà i, en cas d'absència d'aquest, per un altre membre de la Junta de Govern per delegació d'aquell o per decisió majoritària dels components de la Junta de Govern.



Article 22

Funcions dels vicedegans

Correspon als vicedegans la substitució del degà en totes les missions pròpies del degà en els casos d'absència, malaltia, delegació, dimissió o llicència.



Article 23

Funcions del secretari

Correspon al secretari:

a) Portar els llibres oficials.

b) Redactar i signar el llibre d'actes, amb el vistiplau del degà.

c) Redactar la memòria anual.

d) Tenir responsabilitat del registre de col·legiats i dels expedients personals corresponents.

e) Expedir certificacions amb el vistiplau del degà.

f) Donar compliment als acords adoptats per la Junta de Govern.



Article 24

Funcions del tresorer

Correspon al tresorer:

a) Tenir al seu càrrec la custodia i distribució dels recursos del Col·legi.

b) Efectuar els pagaments que correspongui, amb l'ordre prèvia del degà.

c) Adoptar i vetllar per assegurar el compliment de les garanties necessàries per a la salvaguarda dels cabals i patrimoni del Col·legi.



Article 25

Funcions dels vocals

Els vocals exerceixen les funcions que els siguin encarregades per la Junta de Govern o per llur degà. També podran substituir els altres càrrecs de la Junta de Govern en casos d'absència, vacant o malaltia i formar part de les comissions que es creïn d'acord amb les necessitats del Col·legi.



Article 26

Periodicitat de reunions

a) La Junta de Govern es reunirà una vegada al mes en sessió ordinària, com a mínim, i tantes vegades com es jutgin necessàries per disposició del degà o d'1/3 dels membres de la Junta de Govern. Quan un membre de Junta no assisteixi a les reunions cinc vegades consecutives, o deu d'intermitents, sense justificació suficient, podrà ser substituït del càrrec.

b) Si per la causa anterior o per qualsevol altra es produís una vacant en les vocalies, secretaria, vicedeganats o tresoreria, la Junta designarà un col·legiat per ocupar el càrrec provisionalment, fins l'assemblea següent. Tanmateix, si la vacant fos del tresorer, aquest haurà de presentar balanç a l'Assemblea General. Si es produeixen més de sis baixes, es convocaran eleccions parcials per ocupar els càrrecs.

c) Els integrants de la Junta de Govern seran convocats a sessió ordinària, per disposició del degà, com a mínim 72 hores abans, i amb esment de l'ordre del dia. Arribats l'hora i dia, la Junta de Govern començarà la sessió si s'hi troben presents la meitat més un dels membres. En cas contrari, la Junta es reunirà mitja hora més tard i prendrà acords vàlidament, encara que els presents no sumin el quòrum indicat. En cas d'urgència, es podrà fer una convocatòria de Junta de Govern Extraordinària, sense limitació de temps en la comunicació de la convocatòria.

d) La Junta de Govern és solidàriament responsable de tots els actes de gestió. Aquesta responsabilitat s'acaba als tres mesos d'abandonar les seves funcions. En el cas del tresorer, la seva responsabilitat cessa un cop hagi lliurat els valors, en deguda forma, al tresorer entrant, així com la comptabilitat tancada, i s'hagin rendit comptes en la primera Assemblea següent a la liquidació de comptes del seu període.



Article 27



De l'Assemblea General

L'Assemblea General és l'òrgan sobirà del Col·legi. Els seus acords adoptats pel principi majoritari obliguen a tots els col·legiats.

A l'Assemblea General poden participar-hi tots els col·legiats amb veu i vot, sempre que estiguin en plenitud de drets. S'admetrà el vot delegat.



Article 28

Funcions de l'Assemblea General

L'Assemblea General té les següents funcions:

a) Aprovar els Estatuts, així com les modificacions que s'hi facin i les normes generals de funcionament.

b) Examinar i aprovar els pressupostos anuals i llurs liquidacions.

c) Fixar les quotes col·legials.

d) Decidir sobre l'adquisició, la disposició i el gravamen dels béns patrimonials immobles.

e) Aprovar el reglament de deontologia professional.

f) Aprovar aportacions extraordinàries.

g) Decidir sobre les qüestions que la Junta de Govern sotmeti a la seva consideració o hagin estat sol·licitades pels col·legiats, d'acord amb l'article corresponent d'aquests Estatuts.



Article 29

Periodicitat de reunions de l'Assemblea General

L'Assemblea General es reunirà amb caràcter ordinari una vegada l'any, dins el primer semestre. S'examinarà i aprovarà la memòria d'activitats i liquidació del pressupost de l'exercici anterior i s'aprovarà el pressupost de l'any següent.



Article 30

L'Assemblea General Extraordinària

L'Assemblea General es reunirà amb caràcter extraordinari quan ho acordi la Junta de Govern o quan ho sol·liciti un nombre de col·legiats igual o superior el 20%. En aquest cas haurà de celebrar-se dins dels trenta dies següents al de la presentació de la sol·licitud.



Article 31

Convocatòria d'Assemblea General

La convocatòria de l'Assemblea General ordinària o extraordinària correspon al degà, per acord de la Junta de Govern, i s'assenyalarà dia, hora, lloc o ordre del dia provisional en la primera i segona convocatòries.

No es podrà prendre cap acord sobre qüestions que no figurin a l'ordre del dia.

Els col·legiats podran presentar proposicions per sotmetre a l'Assemblea General fins a quinze dies hàbils abans de la seva celebració. Aquestes proposicions hauran de comunicar-se per escrit amb la signatura de deu col·legiats com a mínim.

La Junta de Govern incorporarà, si s'escau, les proposicions presentades que estableixin l'ordre del dia definitiu a l'Assemblea General, el qual es comunicarà als col·legiats almenys deu dies naturals abans de la celebració.



Article 32

Constitució d'Assemblea General

Perquè els acords siguin vàlids, tant en les assemblees ordinàries com en les extraordinàries caldrà l'assistència mínima, en primera convocatòria, de la meitat més un del total de col·legiats, i en segona convocatòria, de qualsevol nombre d'assistents. En ambdós casos els acords s'adoptaran per majoria simple de vots vàlids. La segona convocatòria tindrà lloc, en tot cas, mitja hora després de la primera.



Article 33

Mesa presidencial de l'Assemblea General

La presidència de l'Assemblea General correspon al degà de la Junta de Govern. De les reunions n'estendrà acta el secretari de la Junta de Govern, que actuarà com a secretari de l'Assemblea General.



Article 34

Assemblea General Extraordinària

L'Assemblea General Extraordinària es podrà celebrar quan la Junta ho estimi convenient o quan ho demani un nombre de col·legiats igual o superior al 20%, per escrit, al degà, on explicaran el motiu de la petició. En tots dos casos, el quòrum d'assistència personal o delegada serà de la meitat més un del total de col·legiats. En cas de no aconseguir-se quòrum, la Junta convocarà una nova assemblea en el termini màxim de 30 dies naturals. Si en aquesta nova convocatòria no s'assolís tampoc l'assistència de la meitat més un dels col·legiats, se celebrarà assemblea amb els assistents presents i es prendran els acords pertinents, que seran adoptats per majoria. Les proposicions a l'Assemblea General Extraordinària s'hauran de presentar un mes abans de celebrar-se i deu dies abans hauran de ser conegudes pels col·legiats. En cas d'urgència, la Junta podrà escurçar aquests terminis. El vot podrà ser delegat.



Article 35

Delegacions de vot

La delegació s'haurà de comunicar per escrit mitjançant l'imprès que s'adjuntarà a la convocatòria.

Els col·legiats que tinguin delegació l'hauran d'acreditar mitja hora abans de començar l'assemblea, a la secretaria del Col·legi, que no admetrà més de cinc delegacions en favor d'un mateix col·legiat. Les delegacions seran vàlides solament per a una assemblea.



Article 36

Recursos ordinaris

Són recursos ordinaris del Col·legi:

a) Els rendiments econòmics que produeixin els béns i drets que integren el patrimoni del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya.

b) Els drets de col·legiació.

c) Els drets d'expedició de certificats o carnets.

d) Els drets per l'elaboració remunerada d'informes, dictàmens, estudis i altres serveis realitzats.

e) La quota fixa dels col·legiats i les quotes extraordinàries que puguin establir-se.

f) Els complements específics de quota que s'estableixin en contraprestació de serveis determinats als col·legiats.

g) Qualsevol altre concepte que legalment s'escaigui.



Article 37

Recursos extraordinaris

Són recursos extraordinaris:

a) Les subvencions, els donatius, les herències i els llegats de què el Col·legi Professional de l'Audiovisual pugui ser beneficiari.

b) El producte de l'alienació de bens del patrimoni del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya.

c) Els ingressos derivats de l'endeutament del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya.

d) Les quantitats que correspongui percebre al Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya quan administri, en funció d'un encàrrec temporal o perpetu, uns béns o rendes determinats.

e) Qualsevol altre concepte que legalment s'escaigui.

La quantia de les quotes fixes percebudes periòdicament serà fixada per la Junta de Govern. Les quotes extraordinàries han de ser aprovades per l'Assemblea General.

Del pressupost



Article 38

Règim de pressupost anual

a) El pressupost del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya constitueix l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les despeses, així com els recursos econòmics que es preveuen percebre durant l'exercici corresponent.

b) L'exercici pressupostari coincidirà amb l'any natural. En el pressupost es tindran en compte tots els ingressos a percebre en l'exercici i totes les obligacions de pagament que hagin de ser ateses també en l'exercici, ja siguin derivades de despeses o d'inversions.

c) Composició i contingut del pressupost. El pressupost del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya inclourà el pressupost dels òrgans centrals. El pressupost dels òrgans centrals es desglossarà en dos cossos: el de les activitats col·legials i el de l'explotació de patrimoni i drets. Cada pressupost contindrà:

1. Relació de despeses que hagin de ser compromeses durant l'exercici.

2. Relació d'inversions que hagin de ser compromeses durant l'exercici.

3. Relació d'ingressos a percebre durant l'exercici.

4. Els pressupostos hauran de ser anivellats quant a despeses i recursos econòmics.

d) Estructura del pressupost:

1. L'estructura del pressupost del Col·legi serà la determinada per la Junta de Govern, tenint en compte la naturalesa i finalitats dels moviments econòmics previstos.

2. Els crèdits s'aplegaran en una triple classificació: I) Orgànica (agruparà els crèdits en funció de l'organigrama de serveis); II) Funcional (distribuirà els crèdits d'acord amb les activitats a realitzar); i III) Econòmica (distingirà entre despeses corrents, inversions reals i variacions d'actius i de passius financers). Les inversions, amb independència del servei a què corresponguin, figuraran aplegades en el pressupost.

3. Els estats d'ingressos distingiran els conceptes especificats en els articles 30 i 31.

e) Elaboració i aprovació del pressupost:

1. Establiment de les bases, el contingut i les directrius dels pressupostos del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya per part del tresorer de la Junta de Govern. En aquestes bases hi figuraran especificats els imports de les aportacions als serveis centrals .

2. Elaboració, per la Junta de Govern del pressupost corresponent.

3. El pressupost dels òrgans centrals, sobre la base del projecte elaborat per la Junta de Govern, serà sotmès a una Assemblea General abans del final de l'any precedent. La mateixa Assemblea General aprovarà formalment, excepte si aprecia defectes de legalitat, el pressupost consolidat del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya. Els pressupostos aniran acompanyats, com a annex, de la documentació següent: I) Una memòria explicativa del contingut i de les principals variables respecte al pressupost vigent. II) Un estat de situació d'ingressos i despeses del pressupost vigent. III) Un informe econòmic - financer.

f) Pròrroga pressupostària:

1) Si el pressupost del Col·legi no fos aprovat per l'Assemblea General Ordinària, la Junta de Govern acordarà la convocatòria d'Assemblea General Extraordinària.

Si, convocada aquesta, d'acord amb els Estatuts, no reunís el quòrum fixat, ni en primera, ni en segona convocatòries, la Junta de Govern decidirà per sí mateixa.

2) Si en el primer dia de l'exercici, el pressupost no estigués aprovat, es prorrogarà el de l'any anterior fins l'aprovació del nou, d'acord amb les normes següents: I) La pròrroga de les despeses es produirà per mesos naturals i per dotzenes parts del 50 per cent dels corresponents crèdits, excepte les despeses que afectin partides de personal, funcionament diari, interessos i amortitzacions, que es prorrogaran per la totalitat dels respectius crèdits. II) La pròrroga no afectarà als crèdits per a despeses corresponents a partides que s'esgotin en l'exercici del pressupost que es prorrogui.

g) Transferència entre partides pressupostàries. La Junta de Govern o juntes directives, segons correspongui, podran acordar, dins l'exercici pressupostari, transferències entre partides, amb les limitacions següents: les transferències de partides de capital a partides de despesa hauran de ser aprovades per l'Assemblea General Extraordinària convocada a l'efecte. No així les transferències entre partides de despeses, o entre partides de capital.

h) Habilitació i transferències de partides. La Junta de Govern o les juntes directives, segons correspongui, podran habilitar noves partides pressupostàries o ampliar la dotació de les existents en el transcurs de l'exercici pressupostari, sempre que se compleixin els requisits següents:

1. Que es tracti de transferències entre dues o més partides de despesa.

2. Que es tracti de transferències entre dues o més partides de capital.

3. Que es tracti d'una habilitació de noves partides de despesa o d'inversió o una ampliació de les existents, que vingui íntegrament finançada amb ingressos de l'exercici mateix no previstos en el pressupost. Aquesta habilitació o ampliació de partides no es podrà fer fins a comptar amb la seguretat de disposar dels fons corresponents.

4. En els altres casos, la Junta de Govern haurà de convocar Assemblea General Extraordinària.

i) Despeses plurianuals. Es podran autoritzar les despeses de caràcter plurianual, sempre que la seva execució s'iniciï en el mateix exercici i que la part corresponent estigui recollida en el pressupost de l'any.

j) Liquidació. Aplicació de superàvits i cobertura de dèficits. Cada any se celebrarà, abans del 30 de juny, una Assemblea General Ordinària del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya, en què la Junta de Govern presentarà la liquidació del pressupost i el balanç i compte d'ingressos i despeses consolidats del Col·legi, a 31 de desembre de l'any anterior. Aquesta documentació anirà acompanyada de la corresponent memòria econòmica i altra documentació que la Junta de Govern consideri oportuna. En l'Assemblea, la Junta de Govern presentarà la seva proposta d'aplicació del dèficit o superàvit, si n'hi hagués, segons el que es diu en els punts següents:

1. Per poder elaborar els estats consolidats, la Junta Directiva presentarà al tresorer de la Junta de Govern, durant els dos primers mesos de l'any, la liquidació del pressupost de l'exercici anterior, així com el balanç i el compte d'ingressos i despeses tancats el 31 de desembre anterior. El tresorer de la Junta de Govern prepararà la liquidació consolidada, així com el balanç i el compte d'ingressos i despeses, també consolidats, i els presentarà a la Junta de Govern, la qual els examinarà, els farà auditar i els presentarà a l'Assemblea General Ordinària.

2. En el supòsit que la liquidació del pressupost produeixi superàvit, aquest s'aplicarà de la forma següent: I) Aplicant el superàvit a un crèdit extraordinari per finançar despeses a realitzar, amb càrrec al pressupost de l'exercici que es liquida o, passant el superàvit com a ingrés del pressupost que es liquida, incorporant, per tant, el saldo al fons social del Col·legi.

3. En el cas que es produeixi dèficit: I) S'eixugarà amb càrrec al fons social.

k) Operacions de crèdit. La Junta de Govern està facultada per concertar les operacions de crèdit amb entitats creditícies, sempre i quan tinguin un termini interior al 31 de desembre de l'any en curs. Per realitzar operacions de crèdit a terminis superiors, la Junta de Govern haurà de convocar Assemblea General Extraordinària, quan el capital total del crèdit sigui superior al 25 per cent del pressupost d'aquell any, de l'òrgan a què va destinat el crèdit.

l) Explotació del patrimoni. Pel que fa a la reglamentació establerta en els articles antecedents, queden excloses les operacions econòmiques no corresponents a les activitats pròpies del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya. Aquestes activitats, aquí excloses, i que fan referència exclusivament a l'explotació dels patrimonis del Col·legi, es regularan en reglament a banda, que haurà de ser aprovat per una Assemblea General Extraordinària.



Article 39

Intervenció

a) L'actuació del Col·legi serà intervinguda pels serveis corresponents, sota la direcció del tresorer respectiu.

b) La funció interventora comprendrà:

1. Intervenció prèvia dels actes i dels documents que autoritzen l'ingrés o la despesa.

2. Intervenció formal del pagament.

c) No se sotmetran a intervenció prèvia les despeses de material no inventariable, així com les de caràcter periòdic i lapse successiu, un cop intervinguda la despesa corresponent al període inicial de l'acte o contracte de què derivin.

d) La Junta de Govern, sota llur responsabilitat, podrà delegar en els respectius serveis administratius els actes d'intervenció i pagament corresponents a les despeses de material no inventariable, així com les de caràcter periòdic i lapses successius o, en general, les operacions econòmiques per dessota de determinat import, que serà fixat per la Junta de Govern en cada moment. Aquesta delegació es farà, si s'escau, mitjançant el corresponent poder notarial. La persona o persones apoderades donaran compte periòdicament de la seva gestió al tresorer i aquest examinarà la documentació que correspongui i informarà a la Junta de Govern.



Article 40

Comptabilitat

a) L'actuació del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya estarà sotmesa al règim de comptabilitat que l'ordenament jurídic estableix per als col·legis professionals, en tant que corporacions de dret públic, i es duran els comptes i llibres que disposa el Pla General de Comptabilitat i d'altres preceptes aplicables.

b) La comptabilitat serà consolidada, recollint les comptabilitats concernents als òrgans centrals del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya, i a les seves explotacions econòmiques.

c) Anualment es tancarà un balanç i un compte d'ingressos i despeses, que seran sotmesos a l'Assemblea General Ordinària, juntament amb la liquidació del pressupost. Aquest balanç i compte d'ingressos i despeses hauran de reflectir fefaentment la totalitat dels actius, passius, despeses i ingressos, així com les contingències que afectin al Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya. La classificació dels ingressos i despeses es correspondrà amb la dels pressupostos.



Article 41

Auditories

Anualment, la Junta de Govern encarregarà una auditoria dels estats consolidats del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya, a 31 de desembre de l'any anterior. Els estats auditats seran el que se sotmetran a aprovació per l'Assemblea.



Article 42

Patrimoni

a) El patrimoni del Col·legi serà administrat per la Junta de Govern.

b) La Junta de Govern, en el que li pertoca, acordarà el que correspongui sobre el dipòsit i custòdia dels cabals.

c) Els béns integrants del patrimoni del Col·legi seran enregistrats en un inventari pel tresorer de la Junta de Govern. L'estructura d'aquest inventari i les dades que ha de contenir seran determinades per la Junta de Govern.



Article 43

Personal del Col·legi

La Junta de Govern podrà contractar un gerent per a dirigir la gestió dels serveis administratius i assumir la funció de secretari tècnic de l'entitat, així com totes aquelles que li siguin delegades per la Junta de govern. El gerent, en tot cas, haurà de donar periòdicament compte de la seva actuació a la Junta de Govern.



Article 44

Destinació dels béns en cas de dissolució

En cas de dissolució del Col·legi Professional de l'Audiovisual de Catalunya, serà nomenada una comissió liquidadora, la qual, suposant que hi haguessin béns o valors sobrants, després de satisfer els deutes, els adjudicarà als organismes que el substitueixin, a les entitats benèfiques i de previsió social dels professionals de l'àmbit audiovisual dins el seu àmbit territorial, o procedirà a vendre el patrimoni resultant per distribuir-lo en parts alíquotes entre els col·legiats.

De les eleccions i el procés electoral



Article 45

Procediment i règim general

Es convocaran eleccions cada quatre anys a fi i efecte d'elegir el degà, i cada dos anys, per elegir la meitat dels membres de la Junta de Govern, segons el procediment establert en el Reglament de règim electoral.

Les eleccions seran convocades per la Junta de Govern, amb dos mesos d'antelació al dia assenyalat per a la seva celebració.

La durada de tots els càrrecs serà de quatre anys. Tots els càrrecs seran elegibles amb els límits establerts al Reglament de règim electoral.

Tot allò que no estigui expressament establert en el present capítol, es regirà pel Reglament de règim electoral, que serà, en tot cas, subsidiari dels presents Estatuts.



Article 46

Elegibilitat i condició d'elector

Tindran condició d'electors tots els col·legiats amb una antiguitat mínima de tres mesos en el moment que siguin convocades les eleccions i que estiguin al dia de llurs obligacions col·legials, incloses les econòmiques.

Tots els càrrecs seran gratuïts, però no hauran de suposar cap despesa per a la persona que els exerceixi.

Per optar al càrrec de degà caldrà una antiguitat mínima de cinc anys en el moment en què es convoquin eleccions, (excepció feta de la primera Junta de Govern del Col·legi).



Article 47

Convocatòria i procés electoral

La convocatòria d'eleccions serà realitzada per la Junta de Govern amb dos mesos d'antelació al dia assenyalat per a la seva celebració.

Dins el termini dels cinc dies següents a la data de convocatòria, la secretaria haurà d'exposar de forma pública, a la seu del Col·legi, la convocatòria electoral, on es farà constar:

1. Càrrecs i representants que han de ser objecte d'elecció i requisits d'antiguitat i de situació col·legial exigits per poder ser elegibles.

2. Dia i hora de celebració de l'acte electoral i hora de tancament per començar l'escrutini.

3. Requisits del vot per correu.

4. Cens electoral per ordre alfabètic.

5. Nomenament de les juntes electorals.

Cada proposta de candidatura, tant a degà com a membres de la Junta, haurà de ser avalada per la signatura del 8% dels col·legiats i amb l'acceptació expressa dels candidats.

Si per al càrrec de degà es presenta una sola candidatura, no serà necessari celebrar votacions per cobrir el lloc i aquesta serà proclamada automàticament

En el cas que dins el termini previst per a la presentació de candidatures a degà no se'n presentés cap, s'obriria un nou període electoral, d'igual durada que el primer i si, en aquest cas, tampoc es presentés cap candidatura, caldria convocar una Assemblea General Extraordinària en el termini que els Estatuts preveuen, en la qual es decidiria sobre la situació plantejada.



Article 48

Proclamació de candidatures

La Junta Electoral Central, en el termini dels deus dies següents a la data màxima de presentació de candidatures, proclamarà com a tals aquelles que reuneixen els requisits exigibles. Tot seguit ho farà publicar en els taulers d'anuncis del Col·legi, a la seu central i ho comunicarà als interessats.



Article 49

Càrrecs objecte d'elecció

La renovació cada quatre anys del càrrec de degà i, cada dos anys, de la resta de la Junta de Govern, es produirà segons la distribució establerta al Reglament de règim electoral.

No podran formar part d'una candidatura aquells col·legiats que hagin format part de juntes els vuit anys seguits immediatament anteriors.

Els membres de la Junta de Govern seran elegits d'acord amb les normes establertes pel Reglament de règim electoral.

Pel que fa al degà, la seva elecció es farà amb els vots dels col·legiats.

L'organigrama de càrrecs del Col·legi estarà compost de la manera que s'indica al Reglament de règim electoral.



Article 50

Votacions

La votació serà directa i secreta. Els col·legiats actius, inclosos els que s'hagin jubilat com actius, tindran doble vot i els numeraris tindran vot simple. Els jubilats que provenen de numeraris tindran els mateixos drets que aquests últims.

Les votacions es realitzaran el dia assenyalat i en l'horari previst prèviament per la Junta de Govern i a tal efecte anunciat.

Constituïda la mesa electoral, el president indicarà l'inici de la votació i l'hora prevista per finalitzar-la, segons s'establí prèviament en la convocatòria.

Tots els col·legiats que componen el cens electoral tindran dret a vot.

Els col·legiats podran emetre el seu vot per correu, d'acord amb les normes establertes al Reglament de règim electoral.



Article 51

Cessament i substitució de càrrecs

El degà i els membres de la Junta de Govern del Col·legi cessaran per les causes següents:

1. Manca de concurrència dels requisits estatutaris per acomplir el càrrec.

2. Expiració del termini per al qual varen ser escollits o designats.

3. Renúncia de l'interessat.

4. Manca d'assistència a cinc sessions consecutives o deu d'alternes.

5. Moció de censura aprovada per la meitat més un del cens del Col·legi.

6. Inhabilitació judicial o interdicció.

7. Mort.

La substitució dels càrrecs de les juntes, en cas de dimissió per presentar-se novament a elecció, així com per malaltia o altra causa que impedeixi llur assistència, correspondrà al membre o càrrec inferior immediat, determinat per l'ordre de prelació fixat al Reglament de règim electoral. Aquest membre deixarà vacant el càrrec que venia ostentant fins aquell moment, excepte si es tracta dels càrrecs de secretari i tresorer, que seguiran ostentant-los les mateixes persones.



Article 52

Reclamacions en matèria electoral

Qualsevol irregularitat que s'esdevingui amb motiu de les eleccions dels òrgans directius del Col·legi, a excepció de les ja regulades expressament en els presents Estatuts i en el Reglament de règim electoral, podrà ser impugnada per qualsevol col·legiat mitjançant interposició de recurs de reposició davant la Junta Electoral Central o recurs d'alçada davant la Junta de Govern en el termini d'un mes. En tot allò no previst, els recursos es regiran per la Llei de procediment administratiu.

Un cop exhaurida la via corporativa, restarà oberta la via contenciosa administrativa davant els tribunals corresponents en el termini de dos mesos.

Modificar cookies